Autohypnosis
Dew Kim
Kai Oh
Woo Hannah
Jul. 12 - Aug. 12, 2023
우한나는 자신이 욕망하는 과정에서 탈락되는 상대적 박탈감과 부재를 신체의 안과 바깥의 감각으로 연결하여 부드러운 천 조각과 회화, 월 드로잉 등의 설치 작업을 선보여왔다. 이번 전시에서는 양가적인 조건들의 동등한 상태에서 내적 갈등이 필연적으로 따라올 수 밖에 없는 작가의 숙명에 대해 이야기한다. 이성과 감성, 좌뇌적 사고와 우뇌적 사고의 영역에 생각들을 토스하는 과정에서 선택의 순간들이 축적되면서, 양극단에서 고민하는 수많은 자아들은 자신을 투영하는 신체기관 혹은 양성의 신체를 떠오르게 하는 구조로 구현하면서 본능적으로 서로 비등해야만 한다는 관성 같은 것에 놓이게 된다. 신작 〈핑거 Finger〉(2023)는 점토로 직조한 거대한 바늘 형태를 다시 주물로 뜨면서 가벼우면서 날카로운 작은 도구가 갖는 사물의 감각을 전복시킨다. 작가가 구사했던 모든 작업에 빠질 수 없는 작가의 신체와 가장 밀접하게 붙어있던 도구는 표면과 덩어리를 뚫고 다시 꿰 내는 손가락의 미세한 몸짓들을 통해 고통과 쾌를 오가는 자신과의 물리적, 심리적 동반자라 할 수 있겠다. 이때, 바늘이 갖는 유일한 빈 공간인 구멍에 실을 통과시켜 매듭을 짓는 행위는 작업의 출발이자 목표, 나아가, 스스로를 향한 방어기제이기도 하다. 구멍을 따라가는 실과 실을 따라가는 구멍은 작가가 한 번쯤 짚었어야 하는 자신을 따라왔던 흔적의 매개체이자 부산물이다. 이와 더불어, 알을 품는 고통을 빗댄 모성이 갖는 가학적 태도의 〈마마 Mama〉(2023), 〈블리딩 Bleeding〉(2023-) 연작, 그리고 〈에그 Egg〉(2023)는 포용과 배설이 갖는 이중성을 부드러운 조각에서의 바느질하는 노동은 공예적인 기법과 동시에 표면과 덩어리를 찌르고, 기우고, 엮는 행위에서 드러나는 욕망과 해소의 내적 갈등 사이를 오간다. 이 과정에서 신체를 자연에서 특정 주기를 갖는 유동적인 대상과 결합시키고, 연극적 장치의 일부분으로 가져가는 것은 공간 전체를 무대화했던 그간의 방식에서 보다 독립적인 개체에 주목하게 되는 것을 볼 수 있다. 나아가, 우한나는 작품을 총체적으로 이미지화 하는 반면에, 주목하는 덩어리의 질감이 마치 인간의 피부 껍데기와 구조가 전복된 형태로 전환되면서 동시대 조각에서 차별화된 형태와 질감과 지지체에 대해 실험한다.
듀킴, 오가영, 우한나를 초대한 〈오토힙노시스〉는 이들의 중심에 자기 최면적, 반복적 변신의 행위에 비롯된 이미지와 표면이 갖고 있는 투명한 속성을 매체적 형식에 연동하여 대상을 선택하는 방식에 대한 ‘의식적' 행위(오가영)와 신체를 향한 변신과 더불어 가학적 욕망과 금기된 신화와 종교적 경계 사이에서 자기 최면을 거는 연극적인 태도(듀킴), 그리고 여성 신체에 대한 현재적 언어에서 시작했지만 신체 바깥으로 확장하면서 껍데기가 곧 구조 자체의 역할을 함으로써, 신체가 그곳에 머물지만 동시에 신체 없는 변이 과정을 거치는 자기 변신을 하는 조각(우한나)이 있다. 이렇듯, 이미지를 출력하고 입히는 형식들을 표면과 지지체를 오가며 카모플라주하는 이미지의 속임수, 욕망과 금기된 경계 위에 페티쉬적 최면을 거는 의식, 나아가, 무형의 열망과 그로부터 돌아오는 박탈감을 신체와 오브제를 연장하여 조각의 또 다른 얼굴로 희생하는 세 개의 태도에 주목한다. 이들은 모두 화려한 이미지와 조각, 그리고 부드러운 구조의 모습을 띄고 있지만 공통적으로 가학적인 면모를 담고 있다.
〈오토힙노시스〉는 인간이 갖고 있는 원초적인 또 다른 얼굴일 수 있으며, 창작을 하는 과정 자체이기도 하다. 그 과정에는 끝없는 자기 갈등 속에서 방어기제로 주변을 교란 시키며 각자의 작업 맥락을 진화하는 것과 같다. 마치, 해당 시공에 존재하지 않은 것처럼 투명하게 보이려면 비물질적인 무언가가 몸을 통과하거나 신체 주변으로 가시화 되지 않도록 조건을 연출하는 것을 예로 들 수 있다. 포식자들을 교란시키기 위해 각자가 은신하는 방법으로 진화하는 방식처럼, 기본적으로 생존 본능에 기댄 방어적 기술로 자기를 향한 최면이면서 동시에 변신의 기술을 대변한다. 이렇듯, 변신과 위장술 사이의 영역에 위치하는 투명해지는 과정은 결국 물리적인 변환과 신체가 유효하지만 동시에 삭제하는 것과 자기 위치를 조정하는 방식이기도 하다.
WOO Hannah connects elements such as relative deprivation and absence, which are eliminated in the process of desire, with the inner and outer sensations of the body, and presents them through soft fabric sculptures, paintings, murals, and other installations. This exhibition discusses the artist's fate, which is inevitably accompanied by inner conflict when ambivalent conditions are on equal footing with each other. As moments of choice accumulate in the process of exchanging thoughts between the realms of reason and emotion, left-brain thinking and right-brain thinking, the numerous selves struggling on either side of the divide are embodied in structures that recall the body organs that project themselves or the bodies of both sexes and are subject to the inertia that instinctively compels them to equalize. In her new work, 〈Finger〉(2023), the artist casts the form of a giant needle sculpted from clay into aluminum, subverting the sense of an object as a lightweight, sharp little tool. This tool, essential to all of the artist's works and most closely connected to her body, can be seen as a physical and psychological companion to the artist, who experiences pain and pleasure through the microscopic movements of her fingers as they pierce and re-pierce surfaces and masses. At the same time, the act of passing the thread through the hole, the only empty space a needle has, and tying a knot in it, marks the beginning of the process, the goal of the work, and even a defense mechanism against oneself. The thread that follows the hole and the hole that follows the thread is the medium and byproduct of the trail that she, as an artist, should look back on. In addition, the works 〈Mama〉(2023), 〈Egg〉(2023), and her recent series 〈Bleeding〉(2023-) depict a maternal attitude that symbolizes the pain of nurturing one's own egg. They represent the duality of this process, expressing sentiments of embracement and excretion. Through the use of craft techniques, such as delicate needlework on soft sculptures, the artist's labor of stitching punctures, weaves, and binds the surface and mass, revealing the internal conflict of desire and catharsis, and showcasing the interplay between them. By incorporating elements inspired by objects in nature that follow specific cycles, the artist creates a theatrical experience within the artwork, departing from the previous approach of staging the entire exhibition space and focusing on more independent entities. Furthermore, while WOO Hannah visualizes her work as a whole, the texture of the mass she focuses on is not depicted as is, instead it is transformed into a form in which the skin and structure of the human body are subverted. These sculptures explore unique forms, textures, and support structures, offering a distinctive approach to contemporary sculpture.
The exhibition 〈Autohypnosis〉, featuring Dew KIM, Kai OH, and WOO Hannah, focuses on their self-hypnotic, repetitive acts of transformation at the center. These acts give rise to images and surfaces with transparent attributes, which are integrated into the medium of their work to select subjects through a conscious act (Kai OH). This is accompanied by a theatrical attitude towards self-hypnosis, involving transformation towards the body and desires that lie between forbidden myths and religious boundaries (Dew KIM). Starting from a contemporary language about the female body, the work expands beyond the body itself, where the shell plays the role of the structure itself, allowing the body to reside there while undergoing a transformation process that transcends the physical body (WOO Hannah). In this way, the exhibition explores deceptive image-making and disguises that camouflage between surfaces and supports, a fetishistic hypnosis performed at the boundaries of desire and prohibition, and further extends to the sacrifice of the body and object as another face of the sculptural process that embodies intangible desires and the resulting sense of loss. All three attitudes exhibit dazzling images and sculptures with soft structures, but they share a common aspect of fetishism.
〈Autohypnosis〉 can be seen as another primal face of human existence and a process of creation itself. Through this process, artists disrupt their surroundings as a defensive mechanism within their endless self-struggles, evolving their own contexts of work. For example, they may seek to appear transparent as if they do not exist in this time and space, allowing something immaterial to pass through their bodies, or orchestrate the environment around their bodies to avoid being materialized. Just as prey evolve their own methods of concealment to confuse predators, defensive skills that rely on basic survival instincts represent both self-hypnosis and the art of transformation. The process of becoming transparent, situated between transformation and camouflage, ultimately involves a physical metamorphosis where the body remains effective while simultaneously erasing itself and adjusting its position.
글. 추성아
Text. Sungah Serena Choo